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past / 2024

Yuji Akatsuka, Genevieve Goffman, Isaac Lythgoe, Ittah Yoda, Maiko Jinushi, Sachiko Jin, Nika Kutateladze, Kazuhito Tanaka

赤塚祐二、ジェネヴィーヴ・ゴフマン、イサーク・リスゴー、イッタ・ヨダ、地主麻衣子、神祥子、ニカ・クタテラゼ、田中和人

"夢見るキメラ Dreaming Chimera"

Organized by soda + HAGIWARA PROJECTS

Curated by Kazuhito Tanaka (soda) + Ittah Yoda

November  6 - December 7, 2024

​Opening: November 6, 18:00-19:00

Statement (JP / EN

Artists' Profile

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installation view   photo by Hiroshi Yoda

(English follows Japanese)

 “夢見るキメラ”

 

この展覧会は、この世界の有り様を、同一個体の中に異なった遺伝的背景をもつ細胞が共存する「キメラ」と捉え、多様に枝分かれした世界の部分的、総合的な統合可能性、あるいは結合の可能性についてアートを通じて問うことで、新しい世界の扉を開こうとするものである。

3年前、2021年にHAGIWARA PROJECTSにて田中和人(soda)とイッタ・ヨダ(パリ在住のアーティスト・ユニット)、の共同キュレーションによって「Never the Same Ocean」が行われた。この展覧会では、ミューテーション、変異をキーワードにエラーと進化の関係性をアートと重ね合わせることで、多様に枝分かれしながら現在進行形で更新されていくアートの進化可能性を問うた。

2024年、再び田中和人とイッタ・ヨダの企画により「夢見るキメラ」を開催する。

 

キメラとは一般的に、生物学的に実在する存在や現象を表すが、展覧会「夢見るキメラ」ではキメラの概念は、実在(あるいは、現実)、不在(あるいは、夢)を行き来しながら、極限まで拡張されるだろう。

過去と現在、あるいは現実と夢、物質と精神、歴史と神話、進化と退化、存在と不在が結びつきながら共存するだろう。ここでは、矛盾が希望となるだろう。

 

現実と思われる世界を生きながら、私たちは、夢を見る。世界は結合を繰り返すほどに自由で不確かであり、私たちは常に可変的なキメラとなる。

目を閉じるたびに、世界が新しく更新される。

私たちは、更新される。

私たちは、夢見るキメラ。

japanese
english

DREAMING CHIMERA

This exhibition views the world as a “chimera“, in which cells with different genetic backgrounds coexist within the same individual, and attempts to open the new door of the world by questioning the possibility of partial or total integration or combination of the various branches of the world through art.

Three years ago in 2021, the exhibition titled “Never the Same Ocean“ was held at HAGIWARA PROJECTS, co-curated by Kazuhito Tanaka (soda) and Itta Yoda (Paris-based artist duo). The exhibition questioned the evolving potential of art, which is being renewed in an ongoing process of diverse branching, by superimposing the relationship between error and evolution on art, with mutation as a keyword.

Now, in 2024, Kazuhito Tanaka and Ittah Yoda again organize an exhibition together titled this time as “Dreaming Chimera“. The term “chimera” generally refers to a biologically real entity or phenomenon, but in the “Dreaming Chimera” exhibition, the concept of chimera will be extended beyond limits, moving back and forth between existence (or reality) and absence (or dream).

Past and present, reality and dream, object and spirit, history and myth, evolution and degeneration, presence and absence will coexist while being connected. Here, contradiction will become hope.

We dream while living in a world that seems real. The world will be free and uncertain as it repeatedly joins together, and we will always be variable chimeras.
Every time we close our eyes, the world is renewed.
We are renewed.
We are the dreaming chimeras.

artists profile
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“Route 41924” 2024, oil, on canvas 53 x 45.5 cm

赤塚 祐二 Yuji AKATSUKA

1955年 鹿児島県生まれ。 画家 。1981年東京藝術大学大学院美術研究科修了。塗り重ねた絵具が作り出す線や形、面が、明確ではない輪郭と融合した、独特の画面を生み出す。日常の何かを思わせるような要素が現れたり、突然消えるように感じたりする、常に変化する抽象的な絵画空間が展開されている。1983年よりコバヤシ画廊(東京)、鎌倉画廊(東京/神奈川)、村山画廊(東京)、ガレリア フィナルテ(愛知)、ギャラリ−米津(東京)、ギャラリエ アンドウ(東京)、ギャラリー池田美術(東京)、Mizuho Oshiro ギャラリー(鹿児島)、ティル・ナ・ノーグ ギャラリー(東京)等で絵画を中心に作品を発表。近年のグループ展に「日中韓現代あーと展」 貴州美術館(2023、貴州)、「ライアン・ガンダーわれらの時代のサイン」東京オペラシティーアートギャラリー(2022、東京)、「MOMATコレクション:所蔵作品展」東京国立近代美術館(2019、東京)、「抽象と形態-何処までも顕われないもの」DIC川村記念美術館(2012、千葉)、「絵画の現在」鹿児島市立美術館(2007、鹿児島)など。

 

Born in Kagoshima Prefecture in 1955. Graduated from the Graduate School of Fine Arts, Tokyo University of the Arts, in 1981. His work features distinctive compositions where lines, shapes, and surfaces created by layers of paint merge with indistinct contours. In his constantly evolving abstract pictorial space, elements that evoke something familiar from everyday life may appear or seem to vanish suddenly. Since 1983, he has exhibited primarily paintings at Kobayashi Gallery (Tokyo), Kamakura Gallery (Tokyo/Kanagawa), Murayama Gallery (Tokyo), Galleria Finale (Aichi), Yonezu Gallery (Tokyo), Galerie Ando (Tokyo), Ikeda Bijutsu Gallery (Tokyo), Mizuho Oshiro Gallery (Kagoshima), Tir na nÓg Gallery (Tokyo), and others. Recent group exhibitions include: "China-Japan-Korea Contemporary Art Exhibition" Guizhou Art Museum (2023, Guizhou), "Ryan Gander: These Times" Tokyo Opera City Art Gallery (2022, Tokyo), "MOMAT Collection: Permanent Exhibition" The National Museum of Modern Art, Tokyo (2019, Tokyo), "Abstraction and Form – The Unmanifest" Kawamura Memorial DIC Museum of Art (2012, Chiba), and "Contemporary Painting" Kagoshima City Museum of Art (2007, Kagoshima).

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“Service Interruption” 2024 Aluminum, Nylon, Petg, Resin 24 x 43.5 x h 24 cm

ジェネヴィーヴ・ゴフマン Genevieve GOFFMAN

1991年ワシントンD.C.生まれ、ニューヨーク市を拠点に活動。2020年イェール大学で彫刻のMFAを取得。歴史とファンタジーを融合させながら、建築、インターネット美学、ファンタジー小説に見られる豊富な視覚的シンボルを取り入れた異世界的な彫刻を創り出す。近年の個展に、「The Triumph Of A Lonely Place」Espace Maurice、モントリオール、「Before It All Went Wrong」  Hyacinth Gallery (2022、ニューヨーク)、「Grind」Money Gallery (2021, サンクトペテルブルク) 、「Here Forever」Alyssa Davis Gallery (2020、ニューヨーク)など。また、Petzel Gallery、Blade Study、Eyes Never Sleep、Canada Gallery、Thierry Goldberg Gallery、Fragment Gallery、Lubov、Foreign and Domestic(いずれもニューヨーク)、EXILE(ウィーン)、Patara Gallery(トビリシ、ジョージア)、Workroom.Daipyat(ヴォロネジ、ロシア)、Harkawik(ロサンゼルス)でグループ展に参加。

 

Born in 1991 in Washington D.C. Lives and works in New York City. In 2020, she earned an MFA in Sculpture from Yale University. Her work merges history and fantasy, incorporating rich visual symbols drawn from architecture, internet aesthetics, and fantasy literature to create otherworldly sculptures. Recent exhibitions includes “The Triumph Of A Lonely Place” Espace Maurice, Montréal, “Before It All Went Wrong” Hyacinth Gallery (2022, New York), “Grind” Money Gallery (2021, Saint-Petersburg), “Here Forever” Alyssa Davis Gallery (2020, New York). Also participated in group shows at Petzel Gallery, Blade Study, Eyes Never Sleep, Canada Gallery, Thierry Goldberg Gallery, Fragment Gallery, Lubov, Foreign and Domestic(New York), EXILE(Vienna), Patara Gallery(Tbilisi), Workroom.Daipyat(Voronezh Oblast, Russia),  Harkawik(Los Angeles).

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 “Burning down the house” 2024  epoxy, fibre glass, pigments, 3d prints, epoxy clay, aluminium, rawhide, acrylic, credit cards, walnut, lacquer 52 h x 38 d x 25 w cm

イサーク・リスゴー Isaac LYTHGOE

1989年ガーンジー、イギリス生まれ、パリを拠点に活動。2014年Royal College of Art, London修了。物語やストーリーテリングの伝統に由来するアイデアを用い、将来的なテクノロジーが未来の社会構造にどのような影響を与えるかを探求している。権力構造、時事問題、SF、理論が融合した概念に焦点を当てており、複雑で寓話的な作品に反映されている。近年の個展に、「Would I lie to you」Duarte Sequeira (2024、ソウル)、「Sentient beings living worthwhile lives」Galerie Duarte Sequeira (2022、ブラガ、ポルトガル)、「Railway Spine」Super Dakota(2020、ブリュッセル)、「Friend of a Friend」Piktogram (2019、ワルシャワ)など。近年のグループ展に、「Arcanes et Rituals」FRAC Corsica (2024、フランス)、「CUTE」Somerset House (2023、ロンドン)、「After Laughter Comes Tears」MUDAM Luxembourg, (2023、ルクセンブルク)、「In winter;mute」Seventeen Gallery (2022、ロンドン)、「Tree and Leaf」Hannah Barry Gallery (2021、ロンドン)など

 

Born in Guernsey, UK, in 1989 and currently based in Paris. He graduated from the Royal College of Art, London, in 2014. His work explores how future technologies might influence societal structures, drawing on ideas rooted in storytelling and narrative traditions. Focusing on concepts that blend power structures, current events, science fiction, and theory, his work reflects a complex and allegorical approach. Recent solo shows include “Would I lie to you” Duarte Sequeira (2024, Seoul), “Sentient beings living worthwhile lives” Galerie Duarte Sequeira (2022, Braga), “ Railway Spine” Super Dakota(2020, Brussels), “Friend of a Friend” Piktogram (2019, Warsaw). Recent group shows include “Arcanes et Rituals” FRAC Corsica (2024, France), “CUTE” Somerset House (2023, London), “After Laughter Comes Tears” MUDAM Luxembourg  (2023, Luxemburg), “In winter;mute” Seventeen Gallery (2022, London), “Tree and Leaf” Hannah Barry Gallery (2021, London).

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“Rose” 2024  Wool, mohair dyed by the artist with tinctorial plants  (Rosewood, Madder) (en français bois de rose, Garance), laser cut steel with copper patina, olfactory work Learning to fly created in collaboration with David Chieze (Luzi, Mark Buxton)  Dimensions à mesurer W22 x L48 x  H59 cm    

イッタ・ヨダ Ittah Yoda

 ヴァージル・イッタとカイ・ヨダの2人からなるユニット。2013年Royal College of Arts 修了。バーチャル・リアリティによって形作った作品を、絵画や彫刻、インスタレーションとして具体化していく。環境から得た「遺伝的・芸術的」な情報を素材に、作品は未来に向けたものでありながら、洞窟壁画や古い絵画技法など、過去の芸術にも深く根ざしている。また近年は香りと記憶をテーマに制作している。近年の展覧会に、Musée d'art contemporain de Lyon (フランス)、Bally Foundation(ルガノ、スイス)、ROH Projects(ジャカルタ)、Collection Lambert (アヴィニョン)、 CIAPV(ヴァシヴィエール、フランス)、Paris + by Art Basel(パリ)、 the Armory Show(ニューヨーク)、 the Rencontres d’ Arles(アルル、フランス)、Poush Manifesto(パリ)、 the Centre Culturel Jean Cocteau(レ・リラ、フ ラ ン ス)、 the Musée des Beaux Arts d’ Angers( フ ラ ン ス)、Hagiwara Projects(東 京)、SproutCuration(東京)、Cité International des Arts(パリ)、 Frieze N ° 9 Cork Street(ロンドン)、 ARCOMadrid(マドリッド)など。

 

A duo consisting of Virgile Itta and Kai Yoda, who graduated from the Royal College of Art in 2013. Their works, shaped through virtual reality, are materialized as paintings, sculptures, and installations. Using 'genetic' and 'artistic' information derived from their environment, their pieces are future-oriented while also deeply rooted in past art forms, such as cave paintings and ancient painting techniques. In recent years, their work has focused on the themes of scent and memory. Recent exhibitions include Musée d'art contemporain de Lyon (France), Bally Foundation(Lugano), ROH Projects(Jakarta), Collection Lambert (Avignon), CIAPV(Vassivière), Paris + by Art Basel (Paris), the Armory Show(New York), the Rencontres d’ Arles(Arles, France), Poush Manifesto(Paris), the Centre Culturel Jean Cocteau (Les Lilas), the Musée des Beaux Arts d’ Angers (France), Hagiwara Projects (Tokyo), SproutCuration (Tokyo), Cité International des Arts (Paris), Frieze N ° 9 Cork Street (London), ARCOMadrid (Madrid).

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“Before Language” 2024 HD Video, 8min. 

地主麻衣子 Maiko JINUSHI

1984年神奈川県生まれ。東京を拠点に活動。多摩美術大学大学院絵画専攻修了。2019年~2020年にヤン・ファン・エイク・アカデミー(オランダ、マーストリヒト)のレジデンスプログラムに参加。個人的な物語をテーマとしたドローイングや小説の制作から発展し、映像、インスタレーション、パフォーマンスなどを総合的に組み合わせた「新しいかたちの文学的体験」を創作する。主な個展に「MAMプロジェクト031:地主麻衣子」森美術館(2023、東京)、「親密さと距離」Centre A(2023、バンクーバー)「欲望の音」HAGIWARA PROJECTS(2018、東京)など。主なグループ展に「遠距離現在 Universal / Remote」広島市現代美術館(2024、広島)、国立新美術館(2023、東京)、熊本市現代美術館(2023、熊本)、「黄金町バザール」黄金町エリア(2024、神奈川)、「VOCA展2023 現代美術の展望—新しい平面の作家たち」上野の森美術館(2023、東京) 、「And again {I waitfor collision}」KINGS Artist-Run: Side Gallery(2019、メルボルン)、「第11回 恵比寿映像祭」東京都写真美術館(2019、東京)など。

 

Born in Kanagawa Prefecture in 1984, currently lives and works in Tokyo. She completed her graduate studies in painting at Tama Art University. From 2019 to 2020, she participated in the residency program at the Jan van Eyck Academie (Maastricht, Netherlands). Her work has evolved from creating drawings and novels centered around personal narratives to developing 'a new form of literary experience' that integrates video, installation, and performance. Recent solo exhibitions include “MAM Project 031: Maiko Jinushi” Mori Art Museum (2023, Tokyo), “Intimacy and Distances” Centre A (2023, Vancouver), “The Sound of Desire” HAGIWARA PROJECTS (2018, Tokyo). Recent group exhibitions include “Universal / Remote” Hiroshima City Museum of Contemporary Art (2024, Hiroshima), The National Art Center, Tokyo (2023, Tokyo), Kumamoto City Museum of Contemporary Art (2023, Kumamoto), “Koganecho Bazaar” (2024, Kanagawa), “VOCA 2023: The Vision of Contemporary Art — New Artists in Flat Art” Ueno Royal Museum (2023, Tokyo), “And again {I wait for collision}” KINGS Artist-Run: Side Gallery (2019, Melbourne), “11th Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions” Tokyo Photographic Art Museum (2019, Tokyo)."

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“Listen to Distant Sounds” 2024 oil, watercolor, pencil, linen and canvas 38 x 45.5cm    

神 祥子 Sachiko JIN
1988年生まれ。2011年武蔵野美術大学造形学部油絵学科油絵専攻卒業 。2016年武蔵野美術大学造形研究科美術専攻油絵コース修了。 イメージとともに生きることについて、絵を描くこと、見ることを通して考えながら制作をおこなっている。主な個展に、2023年「同じものを見ている」second2. (2023、東京)、「TWS-Emerging 2017:まばたき / あらわれ」トーキョーワンダーサイト本郷(2017、東京)など。主なグループ展に「熟睡、東京編 Sound Sleep in Tokyo, daydream」The 5th Floor (2022、東京)、「ひとりたちのあそび」「引込線/放射線:Satellite Final, or…」内の奥誠之企画。HIGURE 17-15 cas、(2022、東京)など。第49回神奈川県美術展平面立体部門県立近代美術館賞受賞。第36回ホルベイン・スカラシップ奨学生。

 

Born in 1988. Completed the Oil Painting course in the Graduate School of Fine Arts at Musashino Art University in 2016. Through painting and viewing, she explores the concept of living with images. Selected exhibitions include “Seeing the Same Thing” Second2. (2023, Tokyo) , “TWS-Emerging 2017” Tokyo Wonder Site Hongo (2017, Tokyo). Group exhibitions include “Sound Sleep in Tokyo, daydream” The 5th Floor (2022, Tokyo), “Playing Alone” curated by Seiichi Oku, part of 'Hikikomisen”, “Radiation: Satellite Final” HIGURE 17-15 cas (2022, Tokyo). Recipient of the Kanagawa Prefectural Museum of Modern Art Prize in the Painting and Sculpture category at the 49th Kanagawa Art Exhibition, and a grantee of the 36th Holbein Scholarship.

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“Untitled” 2024 oil on grounded wood 21 x 15 cm

ニカ・クタテラゼ Nika Kutateladze

1989年、トビリシ、ジョージア生まれ。2013年the Centre of Contemporary Art, Tbilisi (CCA-T)修了。作品は日常の消費主義やさまざまな環境問題を反映したインスタレーションや彫刻で構成され、近年の作品では、建築空間や都市環境の変容プロセスを取り入れることに挑戦している。近年の個展に、「La Maison Georgie」Maison Des Arts Georges & Claude Pompidou (2024、カジャルク、フランス)、「They were born together, They will die together」 Modern Art (2024、ロンドン)、「My Neighbour is a House」Artbeat (2023、トビリシ)、「The way we live together」 VITRINE Bermondsey (2023、ロンドン)など。近年のグループ展に、「Summer 24」CCA Berlin (2024、ベルリン)、「Portrait of a Man」X Museum (2024、北京) 、「Links კავშირები」Nathalie Karg Gallery (2024、ニューヨーク)、「Pinky?」PAUL SOTO (2023、ロサンゼルス)、「Rites of Passage」Oxygen Biennial 2021 (2021、トビリシ)、 Kunsthalle Tbilisi (2018、トビリシ)など。

 

Born in 1989 in Tbilisi, Georgia. Graduated from the Centre of Contemporary Art, Tbilisi (CCA-T) in 2013. His work consists of installations and sculptures that reflect everyday consumerism and various environmental issues. In recent works, he has been exploring the challenge of incorporating the transformation processes of architectural spaces and urban environments. Recent solo show include “La Maison Georgie” Maison Des Arts Georges & Claude Pompidou (2024, Cajarc, France), “They were born together, They will die together” Modern Art (2024, London), “My Neighbour is a House” Artbeat (2023, Tbilisi), “The way we live together” VITRINE Bermondsey (2023, London). Recent group shows include “Summer 24” CCA Berlin (2024, Berlin), “Portrait of a Man” X Museum (2024, Beijing), “Links კავშირები” Nathalie Karg Gallery (2024, New York), “Pinky?” PAUL SOTO (2023, Los Angeles), “Rites of Passage” Oxygen Biennial 2021 (2021, Tbilisi), Kunsthalle Tbilisi (2018, Tbilisi).

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“Picture(s) #112” 2024 Acrylic and analog chromogenic print on canvas (with acrylic frame) 34.3 x 25.3 x 6.8 cm (frame size)

田中和人 Kazuhito TANAKA

1973年埼玉県生まれ。アーティスト。sodaディレクター。明治大学商学部卒業後、会社勤務を経て渡米。2004 年 School of VISUAL ARTS(ニューヨーク)卒業。写真と絵画の関係性を軸に、写真による新しい抽象表現を探求し、国内外で作品を発表。また、京都ベースのアーティスト・ラン・プロジェクト「soda」のディレクターを務め、展覧会の企画にも取り組む。現在、京都と福岡を拠点に活動中。2011 年TOKYO FRONTLINE PHOTO AWARD グランプリ受賞。主な個展に、「Picture(s)」DOCUMENT(2024、リスボン)、「Picture(s)」Galerie Kandlhofer(2023、ウィーン)、「Picture(s)」KANA KAWANISHI GALLERY(2022、東京)、「Picture(s)」Paris London Hong Kong(2022、シカゴ)、「Self-Dual」Galley PARC (2019、京都)、「GOLD SEES BLUE」Maki Fine Arts(2018、東京)、「トランス/リアル -非実体的美術の可能性 vol.7 田中和人 」αM(2017、東京)など。主なグループ展に、「写真鉱山 -対象の非現実化と写真」Sprout Curation(2023、東京)、「Never the Same Ocean」soda + HAGIWARA PROJECTS(2021、東京)、「S/F -写真、あるいは、200年後のモノリス」KAYOKOYUKI + soda(2019、東京)など。

 

Born in Saitama Prefecture in 1973, he is an artist and director of soda. After graduating from the School of Commerce at Meiji University and working in the corporate sector, he moved to the United States and graduated from the School of Visual Arts (New York) in 2004. Focusing on the relationship between photography and painting, he explores new forms of abstract expression through photography, exhibiting his work both in Japan and internationally. In addition, he serves as the director of 'soda,' a Kyoto-based artist-run project, where he is involved in curating exhibitions. He is currently based in Kyoto and Fukuoka. In 2011, he won the Grand Prix at the TOKYO FRONTLINE PHOTO AWARD. Selected solo exhibitions include “Picture(s)” DOCUMENT (2024, Lisbon), “Picture(s)” Galerie Kandlhofer (2023, Vienna), “Picture(s)” KANA KAWANISHI GALLERY (2022, Tokyo), “Picture(s)” Paris London Hong Kong (2022, Chicago), “Self-Dual” Galley PARC (2019, Kyoto), “GOLD SEES BLUE” Maki Fine Arts (2018, Tokyo), and “Trans/Real — The Possibility of Immaterial Art Vol.7 Kazuto Tanaka” at αM (2017, Tokyo). Selected group exhibitions include “Photo Mine — The Unreality of Objects and Photography” Sprout Curation (2023, Tokyo), “Never the Same Ocean” soda + HAGIWARA PROJECTS (2021, Tokyo), “S/F — Photography, or the Monolith 200 Years Later” KAYOKOYUKI + soda (2019, Tokyo)."

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